Latest news

  • Virtual Lectures with SRH University | Study in Germany

    Virtual Lectures with SRH University | Study in Germany

    Pe 18 Octombrie curent, Universitatea SRH, Germania, te invita la o serie de lectii-demo, tinute de lectorii facultatii de Business & Management. Afla mai multe si inscrie-te acum! >>>>>

    15.04.2024
  • START ADMITERE la studii in Germania din Septembrie 2022

    START ADMITERE la studii in Germania din Septembrie 2022

    Rhein-Waal – universitatea publica cu cele mai multe facultati in engleza din Germania, studii gratuite si campusuri internationale – a anuntat deschiderea sesiunii de admitere pentru urmatorul an de studii! Afla mai multe despre oferta academica si aplica acum! >>>>>

    13.02.2023
  • Study in Germany: ADMISSIONS OPEN | Licenta & Master

    Study in Germany: ADMISSIONS OPEN | Licenta & Master

    A fost dat start inscrierilor pentru programele de licenta si master cu predare 100% in engleza la Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU) – una dintre cele mai mari universitati de cercetare din Germania, unde traditiile si inovatia merg mana in mana. Afla mai multe despre universitate si oferta sa academica aici >>>>>

    22.09.2021
  • Pasionat de mari si oceane?

    Pasionat de mari si oceane?

    Universitatea de Stiinte Aplicative din Bremen anunta inmatricularea candidatilor la facultatea BSc Ship Management (Nautical Science – Ofiter Punte), cu instruire in engleza. Termen-limita de aplicare: 1 Iulie 2020. Afla mai multe >>>>>

    1.10.2020
  • Germania reintroduce taxele de studiu in universitatile publice

    Germania reintroduce taxele de studiu in universitatile publice

    Oficial: incepand cu toamna 2017, Germania reintroduce taxele de studiu in universitatile publice din landul federal Baden-Württemberg. Pe cine vizeaza aceasta prevedere si care sunt universitatile au aplicat deja schimbarea >>>>>

    31.10.2017
toate știrile
19.04.2013

Новости образования/Știri Principale

Germania – “an offer you can`t refuse!”

Новости образования/Știri Principale

Cresterea vertiginoasa din ultimele decenii a numarului studentilor internationali (inclusiv si din R. Moldova) la universitatile din Germania a propulsat sistemul educational al acestui stat European in liderii mondiali la capitolul « cea mai populara destinatie de studii » in strainatate.


Deloc greu de inteles natura pasiunii studentilor pentru acest sistem de invatamant. Anuland complet taxele de studii la toate universitatile publice si lansand un numar de proiecte menite sa faciliteze angajarea absolventilor in campul muncii, in tara cu cea mai puternica economie in Europa, Germania vine cu o oferta, vorba lui Don Corleone - cu adevarat imposibil de refuzat.


Un simplu calcul si o comparatie cu situatia din tarile vecine, releva ca statul german cheltuie in mediu de la 7`500 la 18`000 EUR anual (pentru facultati tehnice si studii la medicina) pentru fiecare student strain venit la studii in Germania. Fapt care, in conditiile adancirii crizei economice si masurilor de austeritate impuse in pamanturile federale, impune un efort financiar pe alocuri « olimpic » din partea statului si o povara suplimentara pe umerii contribuabililor germani. In acest context, e perfect potrivita intrebarea: cat de durabil in timp este acest proiect al « educarii maselor » si ce alte strategii va aplica Germania in speranta de a-si mentine intaetatea in competitia pentru studenti internationali ?


Germania – “top” destinatie pentru studenti

Vorbind la o conferinta de presa, organizata in luna ianuarie recent, cu referinta la mult-asteptatele statistici oficiale, purtatorul de cuvant al ministerului federativ al educatiei German isi ascundea cu greu satisfactia vizavi de trendul pozitiv in numarul studentilor internationali veniti la studii in Germania. In anul 2000 doar 75,000 studenti straini au les sa-si urmeze studiile universitare in Germania, pe cand in anul 2011 numarul acestora a atins deja peste un sfert de milion, astfel plasand Germania pe locul 4 in lista celor mai populare destinatii de studii in lume.
Cum si era de asteptat, cresterea fluxului de studenti straini a generat ulterior si intr-o crestere de absolventi. Astfel, in septembrie 2012, ministerul federativ al educatiei anunta ca numarul proaspetilor specialisti atinse 38,300 in 2011 – cu 2,900 sau cca 8% mai multi fata de anul precedent.


Diversitate sporita

Din numarul total al absolventilor universitatilor Germane din anul 2012, cca 13% erau de origine Chineza, 7% Turca, si 5% Rusa.
Aceste cifre denota cresterea popularitatii universitatilor germane in principalele tari “exportatoare” de studenti si re-orientarea fluxului acestora de la destinatii traditionale precum SUA, Marea Britanie si Canada catre Europa continentala.
In Februarie 2012, ambasadorul German in India anunta un nou plan regional de promovare a limbii si culturii germane, potrivit caruia, pana la finele anului 2017, cel putin un million de studenti Indieni vor vorbi limba Germana. Instabilitatea economica din ultimii ani si tulburarile din societatile altor state europene a conditionat cresterea popularitatii Germaniei nu numai ca si destinatie de studii dar si ulterioara angajare in campul muncii.
Pe acest fundal, pare deosebit de interesanta analiza unui ziarist Britanic de la Telegraph facuta recent intr-un articol http://www.telegraph.co.uk/education/universityeducation/9790250/Why-British-students-are-heading-to-Germany.html in care examina motivele, pentru care, contrar perceptiei generale, tot mai multi elevi din Regatul Unit considera admiterea la universitati Germane in detrimentul universitatilor autohtone si spre mirarea opiniei publice.


De ce Germania?
Potrivit unui alt articol recent, publicat de Deutsche Welle, ce analiza motivele pentru care Germania a devenit atat de atractiva pentru studentii chinezi, autorul releva ca, acestea din urma, ar prefera alte tari, de fapt, insa, in lipsa alternativelor, practic nu au de ales. La concluzii similare a ajuns si Consiliul Academic German (DAAD) in urma intervievarii, in vara anului 2012, a peste 6,000 studenti internationali din tarile din afara UE.


Pentru moment, destinatiile clasice, precum SUA si Marea Britanie, continua sa se regaseasca in varful listei preferintelor studentilor internationali insa, cu siguranta, lucrurile se vor schimba. Tinand cont de lipsa taxelor de studii la facultatile din Germania si politica activ promovata de statul German, in vederea atragerii fortei de munca calificate, prin intermediul lansarii din vara trecuta a initiativei EU Blue Card (Cardul albastru UE) rezultatele nu se vor lasa mult-asteptate.


EU Blue Card (la care participa toate cele 27 de state membre UE, cu exceptia Marii Britanii, Irlandei si Danemarcei), este in primul rand raspunsul Europei la o initiativa similara din SUA – Green Card (Cardul verde) ce a fost introdus cu scopul de a face din Europa, ce e in contiua imbatranire, o destinatie mai atractiva pentru specialistii inalt-calificati din afara Uniunii Europene.
Porivit revistei de afaceri Wirtschafts Woche (Saptamanalul Economic), numai in primele 6 luni de la implementarea acestui proiect, au fost emise peste 4`126 de “carduri albastre”, acestea depasind cu mult prognozele si asteptarile oficialilor. Cum si era de asteptat, a mare parte din aplicanti s-au dovedit a fi absolventi ai facultatilor din Germania, fapt ce confirma succesul si continuitatea eforturilor guvernului German de re-innoire a capitalului uman in UE. Si mai interesanta pare componenta tarilor de provenienta a acestor migranti-calificati la care, de aceasta data, sa alaturat si SUA, aceasta fiind putin depasita de India, China si Russia.


Cat de viabil este proiectul finantarii studiilor superioare?

Indiscutabil, anularea taxelor de studii la facultatile germane este unul dintre cele mai importante argumente in favoarea sistemului universitar German si “catalizatorul” principal al cresterii numarului studentilor internationali insa cat de viabil este acest proiect?


Cresterea brusca, din ultimii ani, a numarului de studenti la facultatile germane, implementarea procesului de la Bologna, re-introducerea frecventei obligatorii si, implicit, a unui program mai strict de ore si examene, a gasit intregul sistem universitar German nepregatit pentru o asemenea schimbare si a scos la iveala o serie de probleme de sistem mostenite din anii de dupa re-unificare.
Potrivit unui studiu al mai multor reporteri de la Spiegel, aceste conditii nefaste au generat un deficit in resurse financiare fara de precedent care, datorita structurii politice, este trecut in sarcina guvernelor federale – indatorate deja pesta masura fata de universitatile locale. Incercarile recente de a reveni la modelul de finantare federal nu s-au soldat cu mult success, fapt pentru care guvernul a apelat la injectiile temporare de fonduri din asa-numitul “Tratat pentru Educatie 2020” care, cel mai probabil, i-si va epuiza resursele pana la sfarsitul verii 2014.


Chiar si daca isi va putea permite, in conditiile actuale, sa continue subsidarea masiva a invatamantului superior pentru studentii straini, guvernul German va trebui sa adopte strategii noi de internationalizare continua pentru a-si mentine “atractivitatea” in plan international si pozitiile de lider in raport cu alte state dezvoltate. Conform unei estimari efectuate de Consiliul Academic German (DAAD), Germania urmeaza sa atraga cca 350`000 de studenti internationali pana in 2020, pentru a mentine acelasi ritm de dezvoltare a sectorului universitar.
Pentru atingerea acestor scopuri, Consiliul Academic German (DAAD), a adoptat recent un plan de actiune pentru urmatorul deceniu “Strategia 2020” - un plan ce contine un set de masuri menite sa promoveze, in continuare, imaginea Germaniei in plan international si mentinerea pozitiei de lider in domeniul educatiei si cercetarii, inclusiv prin:


• Burse de excelenta academica pentru studenti germani si de peste hotare;
• Dezvoltarea unor programme si initiative menite sa popularizere sistemul german universitar in plan international;
• Largirea retelei reprezentantelor regionale ale Consiliului Academic German (DAAD), birourilor de informare, centrelor de admitere pentru studentii straini, precum si a centrelor de studiere a limbii Germane in intreaga lume;
• Continuarea internationalizarii extensive a sistemului universitar si dezvoltarea proiectelor de parteneriat academic international (schimb de experiente, transfer de tehnologii, mobilitatea tinerilor etc);


Potrivit surselor, primele initiative in acest sens, pot fi lansate deja in primavara acestui an si prevad alocarea de fonduri in marime de EUR 250`000 anual pentru universitati Germane, ce isi propun ca scop promovarea peste hotarele tarii si atragerea unui numar sporit de studenti straini.
O alta prioritate a “Strategiei 2020” consta in sustinerea unor initiative de dezvoltare a parteneriatelor strategice cu universitatile si centrele de cercetari din strainatate, in special, cu tari precum SUA si China.


in loc de concluzie..
Pe cat de paradoxal, in ciuda efectelor crizei economice resimtite in toate sectoarele economiei tarii si reformelor extrem de costisitoare din invatamant, sistemul universitar german nu da semne de incetinire - ba dimpotriva - isi “flexeaza muschii” pentru o nou “marathon” cu mai marii invatamantului international. Cu siguranta, in urmatorii ani vom asista la o crestere continua a popularitatii si prestigiului sistemului educational german, inclusiv in randurile elevilor si studentilor Basarabeni, numarul carora in facultatile germane s-a dublat in mai putin de trei ani. In aceste conditii, ramane sa speram ca statul nostru va putea valorifica la maxim roadele acestor initiative si reforme lansate la nivel European si ca tinerii Basarabeni educati si instruiti [cu bunavointa si pe banii contribuabililor germani] intr-o tara cu bogate traditii educationale si culturale vor produce schimbarea mult-asteptata in R. Moldova.

Dascalescu P.

→ архив новостей


  • ETS

    ETS является неправительственной корпорацией, которая разрабатывает и администрирует международные языковые экзамены TOEFL.

  • DAAD

    DAAD (Германская служба академических обменов) – самоуправляемая организация высших учебных заведений Германии.

  • Британский Совет

    Неполитическая независимая организация которая представляет Великобританию за рубежом в областях культуры, науки, образования и профессиональной подготовки.

  • American Councils

    Международная некоммерческая организация, призванная продвигать образование и научные исследования во всем мире в рамках международных программ.